Spise på vejen: veltrænet gane i Paris

Vi tager en road trip denne måned for Inviting Writing, og Lisa kørte den første ben (temmelig roligt) i sidste uge. I dag tager vi til Paris med Anny Wohn, en DC-baseret konditor, der tidligere har bidraget med dette dejlige essay om koreanske picnics.

Hvis dette inspirerer din indre Kerouac, er der stadig tid til at sende din egen historie om vejmaden. E-mail-indsendelser til -mailbeskyttet med "Inviterende skrivning: Road Trips" i emnelinjen inden 1. august.

Vores bevægelige fest af Anny Wohn

Den første morgen af ​​vores rejse til Paris vågnede jeg til Andy, der tempoede rundt i vores mørklagte hotelværelse og bevidst forsøgte at få min opmærksomhed. Den regnfulde novemberdag begyndte med hans ord, "Jeg kan ikke sove, velvidende der er en by fuld af pâté derude!"

Når du er konditor gift med en anden kok, konvergerer alle ferier, samtaler og roadtrips på mad. Efter tre dage i Paris med kontinuerlig spisning punkteret af museumsbesøg, var vi ved at gå på en 307 mil lang rejse gennem det nordlige Frankrig, dyppe under den engelske kanal i 20 minutter, før vi ankom til London via landskabet i Kent.

Fordi jeg kun har boet i store byer i hele mit liv og ikke engang har siddet bag rattet i en bil indtil 29 år, er netværket af transportsystemer min ”åbne vej” af muligheder, uanset hvor jeg rejser i verden.

Forberedelserne til den to timer og 15 minutters togtur fra Gare du Nord til Londons St. Pancras Station på højhastigheds-Eurostar begyndte tidligt på dagen for vores afgang. Under vores morgenmad på caféen i nærheden af ​​vores hotel i 5. arrondissement, fik vi resterende tapper med Isigny-smør indpakket i foliepapir.

Derefter, hvor vi kørte over Seinen over Louis Philippe Bridge, ankom vi i 3. og 4. arrondissement, hvor vi jagtede på upasteuriserede oste og patéer og indsamlede nødde finansfolk og boozy cannelés til dessert. Jeg skrællede uldhandskerne fra mine frosne fingerspidser for at blive hængende over mit sidste chokoladechud på turen.

Ved at bryde en lang crusty baguette i halve (bryde dette konditorhjerte for at kompromittere integriteten af ​​det smukke brød) for at skjule det i min bærepose, dukkede vi endelig ind i metroen og satte kursen mod togstationen.

Vævende gennem mængden, forbipasserende franske politihunde, hvis kræsne næse var ubehagelige med skarp ost, trådte vi over politiske grænser ved indvandringsskranken og ind på vores tog, da døren klippede på vores hæle. Da vi lige placerede vores poser overhead, var det mere punktlige par i vores firemands siddepude allerede ved at rydde deres frokost med fastfood købt fra en bås i Gare du Nord. Vi sad overfor dem, men alligevel undgik vi øjenkontakt og placerede vores fødder strategisk for at undgå at banke knæ.

Andy tog af sted for at finde cafébilen - hvor han udvekslede den sidste af vores euro for en Stella Artois og en flaske mineralvand - mens jeg så de naturskønne rammer i det nordlige Frankrig susende forbi 186 km / h. Da han vendte tilbage, satte vi vores fest i en samlebånd, der strækker sig over vores halvdel af bordoverfladen fra vindue til gang.

Jeg spredte baguetten med det gyldne smør lavet af græsklædte Norman-komælk og sendte den videre til Andy, som toppede den med en hvilken som helst af de fulde kilogram godbid, vi havde købt. Der var pork med svinekød, uskiftet kaninterræn, andelevermousse og Pounti, en tæt kødbrød i Auvergne-stil besat med sød svisker.

Derefter frigav vi vores ostebane i Saint-Nectaire, efterfulgt af en sød afslutning af pistaciebrun smørkage med sure kirsebær og cylindre med rom-gennemvædet vaniljesaus ( cannelés ).

Efter tilbageholdelse i St. Pancras og efter stampede gennem den labyrintiske undergrund, kom vi ud fra Sloane Square metrostation, gik et par blokke til min søsters lejlighed, med små gaver farverige makroner fra Ladurée og et tin crêpes dentelles fra La Grande Epicerie.

Vi var lige i tide til at deltage i udstationerede til en Thanksgiving-middag i London.