Aero Island cykeltur (eller biltur)

Denne tur på 18 km viser dig det bedste af denne vindmølldækkede øs charme. Det højeste punkt på øen er kun 180 fod over havets overflade, men vinden kan være stærk, og bakkerne synes lange. Denne tur er god øvelse. Lej en cykel i byen. Mens mit kort og instruktioner fungerer, er et lokalt cykliskort nyttigt (gratis låntagerkort, hvis du lejer hos Pilebaekkens Cykler eller køber et i TI). Eller det kan være sjovt og let - skønt dyrere - at leje en elbil fra turistinformationskontoret.

Forlad Aeroskobing mod vest på vejen til Vra (Vravejen, underskrevet cykelrute nr. 90).

Forlader Aeroskobing: Du vil se den første af mange U-formede gårde, typisk for Danmark. De tre sider blokerer for vinden og opbevarer køer, hø og mennesker. Gaard dukker op på mange lokale efternavne.

Ved Osemarksvej, cykl langs kysten i beskyttelsen af ​​diget, der blev bygget i 1856 for at gøre det engang saltede sumpland til venstre til landbruget. Mens den svage jord er god til hø og lidt andet, får de mest ud af det. Hver vinter oversvømmes visse græsningsområder med havvand. (Nogle lokale hævder, at dette får deres køer til at producere fedtere mælk og kød.) Når du ruller langs diget, er landet til venstre omkring otte meter under havets overflade. Det lille hvide pumpehus - alene i marken - er travlt hver forår og sommer.

Ved T-krydset skal du gå til højre (over diget) mod Borgnaes.

Borgnaes: Det traditionelle gamle " stråhus " (50 meter nede til venstre) er en café og butik, der sælger friske gårdsprodukter. Lige forbi det sælger et par vejborde godterier på æresystemet. Borgnaes er en klynge af moderne sommerhuse. På trods af den enorme efterspørgsel, en svag økonomi og en aldrende befolkning er udvikling som denne ikke længere tilladt.

Hold til højre (passerer masser af hvedemarker og to Vindeballe-afkørsler), efter skiltene til Bregninge. Efter en afsondret strand, kør mod indlandet (retning: O. Bregninge). Gå forbi øens eneste vandmølle, og klat op ad bakke over øens 2.700 tommer høje top mod Bregninge. Det højeste punkt på Aero kaldes Syneshoj (“Synes højt”).

Gammelgaard: Tag højre sving kun markeret med en cykelrute nr. 90. Vejen forringes, når man snor sig smukt gennem ”Aeros alper”, forbi klassiske ”gamle gårde” (deraf navnet på banen - Gammelgaard).

Ved den moderne vej skal du dreje til venstre (forlade cykelrute nr. 90) og cykle til den store landsbykirke. Før du drejer til højre for at rulle gennem Danmarks "anden længste landsby", skal du besøge kirken.

Bregninge kirke: Det indre af det 12. århundrede Bregninge kirke er stadig malet, som en gotisk kirke ville have været. Find malerens selvportræt (bag prædikestolen, til højre for forresten). Traditionen siger, at hvis maleren ikke var tilfreds med hans løn, ville han male et fjols hoved i kirken (over tredje pew til venstre). Bemærk, hvordan narrens mund - hullet til et reb bundet til klokken - er blevet båret bredere og bredere af århundreder med ringning. (Under gudstjenesterne ville ringeklokken kalde dem, der var syge og for smitsomme til at få lov til at komme ind i kirken for at komme til nattetid - fordelt gennem de firkantede luger, der flankerer alteret.)

Altertavlen - guldblad på udskåret eg - er fra 1528, seks år før reformationen kom til Danmark. Kranium skåret i bunden viser, at det er et ægte mesterværk af Claus Berg (fra Lübeck, Tyskland). Denne korsfæstelsesscene er sådan en opstand, det ser ud til at få Kristi kappe til at bølge op. Soldaterne, der traditionelt gamble for Kristi kappe, har handlet deres terninger for knive. Selv de tre vise mænd (hver måske en dansk konge) nåede frem til denne korsfæstelse. Læg mærke til de to tyvers flugtende sjæle - den ene, der konverterede på korset, blev heldigvis båret til himlen, og den anden med sin dystre, fløjede eskorte, kører lige til helvede. Scenen nederst til venstre - en bare-brystet, mørkhudet kvinde med en discipel, der fodrer sit barn - symboliserer Den Store Kommission: ”Gå hen til hele verden.” Da dette er et katolsk altertavle, et helgenopkald af helgener linjer vingerne. Under restaureringen var identiteten af ​​de to kvinder nederst til højre ukendt, så bogstaverne - selv på latin - er tydeligt gibberish. Tag et øjeblik på at studere kunst fra 1500-tallet i loftet (for eksempel stiger de korsfæstede fødder, hvilket kun efterlader fodspor på jorden). I narthexen går en liste over præster tilbage til 1505. Den nuværende præst (Agnes) er den første kvinde på listen.

Nu er det tid til et badeværelse pause (offentligt toilet i kirkegården). Rul derefter ned ad bakke gennem Bregninge forbi mange flere U-formede skærme. Bemærk, hvordan byen er i en kløft. Forestil dig pirater, der trolder langs kysten, og kigge efter kirkespirer, der markerer uheldige landsbyer. Aeros 16 landsbyer er alle usynlige fra havet - deres kirkespirer er omhyggeligt designet til ikke at være synlige fra havets overflade.

Omkring en mile ned ad hovedvejen ligger Vindeballe, som har en traditionel kro (kro), hvis du er sulten eller tørstig. Lige før landsbyen (forbi din fart-skiltet - der siger "din hastighed"), tag Vodrup Klint-afkørslen til højre.

Vodrup Klint: En vej fører ned ad bakke (med en godt signeret jog til højre) til blindgyde ved en robust bluff kaldet Vodrup Klint (WC, picnicbænke). Hvis jeg var en hedensk, ville jeg tilbede her - havet, vinden og den kølige udsigt. Læg mærke til, hvordan landet træder i uheldige plader ned til havet. Når de er mættet med vand, får pladerne af ler, der udgør landet her, glatte, og hele bidder kan glide.

Gå ned til den skummende strand (hvor du kan hente flint, kridt og vild timian). Mens vinden i toppen kan trække en drager, kan stranden nedenfor være ideel til solbadning. Fordi Aero er varmere og tørrere end resten af ​​Danmark, er denne ø hjemsted for planter og dyr, der ikke findes andre steder i landskabet. Denne sydlige eksponering er det varmeste område. Tyskland er død foran.

Backtrack 200 yards og følg skiltene til Tranderup.

Tranderup: På vejen passerer du en dejlig dam, der er berømt for dens klokkefrøer og glade, små andhuse. Følger stadig skiltene mod Tranderup og hold dig parallelt med den store vej gennem byen. Du passerer en dejlig gård og en kartoffelstand. Drej til højre ved hovedvejen. Ved Aeroskobing-afkørslen, sidetur 100 meter tilbage til den store sten (til minde om tilbagevenden af ​​øen til Danmark fra Tyskland i 1750) og et storslået ø-panorama. Seattleites finder muligvis Claus Clausen's rock interessant (i picnicområdet ved siden af ​​WC). Det er et mindesmærke for en ekstremt uklar pioner fra staten Washington.

Vend tilbage til den store vej (fortsætter i retning: Marstal), kør gennem Olde, pedal forbi FAF (den lokale hvedeopdrætteres co-op-anlæg) og kør mod Store Rise (STOH-reh REE-zuh), den næste kirke spir i det fjerne. Tænk på middelalderlige rejsende, der bruger spir som navigationshjælpemidler.

Store Rise Prehistoric Grav, kirke og bryggeri: 30 meter efter Stokkeby-afkørslen, følg den grove, træede sti til højre til Langdysse (Long Dolmen) Tingstedet, lige bag kirkespiret. Dette er en 6.000 år gammel dolmen, et tidligt neolitisk begravelsessted. Selvom Aero engang havde mere end 200 af disse forhistoriske grave, overlevede kun 13. Webstedet er en hævet haug form og længde (ca. 100 fod) af et vikingeskib, og arkæologer har fundet bevis for, at et vikingeskib faktisk kan være blevet brændt og begravet her.

Ting betyder samlingsplads. Forestil dig tusind år siden: Vikingechefer, der repræsenterer øens forskellige samfund, der samles her omkring deres forfædres grave. I 6.000 år har dette været et hellig sted. Stenerne blev betragtet som fertilitetsten. I århundreder skar de lokale, der har behov for virilitet, bits og førte dem hjem (hakkene i klippen nærmest informationsposten er mine).

Tag din chip væk og fortsæt ned ad banen til Store Rise-kirken. Inde inde finder du små skibe, der hænger i skibet, et fint altertavle fra det 12. århundrede, en pind med tilbudspose og en ting-a-ling klokke for at vække dem der nikker af (alterets højre), dobbelt sæder (så tilbedere kan vende for at stå foran prædikestolen under prædikener), og Martin Luther i akterenden og holder sin protestantiske hånd på roret. Listen i kirken gør det muligt for dagens præster at spore deres pastorale afstamning tilbage til doktor Luther selv. (Den nuværende præst, Janet, er den første kvinde på listen.) Kirkegården er cirkulær - en påmindelse om, hvordan kirkegårde udgjorde en sidste tilflugt for ydmyge samfund under angreb. Kan du finde nogen, der er begravet på kirkegården, hvis navn ikke ender i “-sen”?

Det brummer i det seneste i Aero er dets bryggeri, der ligger i et historisk bryggeri 400 meter ud over Store Rise-kirken. Følg lugten af ​​humlen (eller skiltene Rise Bryggeri ). Det byder gæsterne velkommen med gratis prøver af dets forskellige øl. De traditionelle Aero- brygger fås i pilsner (inklusive den populære valnødspilsner), light ale, dark ale og en typisk mørk engelsk-lignende stout. De økologiske brygninger fra Rise kommer i lys ale, mørk ale og valnød (medio juni-aug dagligt 10: 00–14: 00, september-midten af ​​juni åben kun tors 10: 00-14: 00, tlf. 62 52 11 32, www.risebryggeri.dk).

Herfra klatrer du tilbage til hovedvejen og fortsæt (retning: Marstal) på din vej hjem til Aeroskobing. De tre 330 fod høje moderne vindmøller til højre er kommunalt ejet, og da de er en ikke-forurenende energikilde, statssubsidieres. Ved Dunkaer (3 miles fra Aeroskobing), tag den lille vej, signeret Lille Rise, forbi den toppløse vindmølle. Bortset fra Lille Rise, er det hele ned ad bakke herfra, når du kyster forbi det store hav derhjemme til Aeroskobing.

Hytter ved Sunset Beach: Stadig rullende? Cykl forbi campingpladsen langs Urehoved-stranden ( strand på dansk) for at se på de hyggeligste små strandhuse, som du aldrig kan se tilbage i ”det store er smukke” USA. Dette er Europa, hvor det lille er smukt, og begrebet bæredygtighed hverken er nyt eller undergravende.

Rick Steves (www.ricksteves.com) skriver europæiske rejseguider og er vært for rejseshows på offentlig tv og offentlig radio. E-mail ham til -mailbeskyttet, eller skriv til ham c / o PO Box 2009, Edmonds, WA 98020.