Fem ting, jeg spiste i Australien (og en, jeg ikke gjorde)

I dag er Australiens dag, en national ferie til minde om ankomst til 1787 af den første flåde af britiske nybyggere, herunder et par bådbelastninger med fanger, i Sydney. (Teknisk set på grund af tidsforskellen er det allerede dagen efter Australia Day derovre.)

Jeg vendte for nylig tilbage fra at besøge familie og venner i henholdsvis Sydney og Melbourne. (Tilsyneladende savnede jeg bare en anden amerikansk besøgende derovn, der hedder noget som Opera eller Opie, der lavede en ganske plask). Australien er ikke berømt for at have sit eget særskilte køkken - det meste af det, der er populært at spise på kontinentet nedenunder, stammer fra andre steder, enten i Storbritannien eller i hjemlandet for dets mange indvandrere. Og selvom dette ikke var en livs livs gastronomiske rejse, ligesom Italien eller Japan måtte være, spiste jeg et par interessante australske mad værd at bemærke:

Vegemite - Enhver diskussion af australsk mad ville være ufuldstændig uden at nævne det allestedsnærværende slam i den gule og røde pakke. Hver australier, jeg mødte, mens jeg rejste gennem Europa i 20'erne, bar en krukke med denne smørefulde gærekstrakt i hans eller hendes rygsæk, så det var ikke nyt for mig. Det ligner den rå olie, der skyllede op på Gulf Coast-strande sidste sommer, og dens skarpe, gærede smag er ikke til delikate ganer. Men spredes tyndt på smurt toast, jeg synes, det smager lidt som tang af virkelig skarp cheddarost. Med andre ord, god.

Kødpaj - Alle fortalte mig, at dette var den australske ret, jeg var nødt til at prøve, før jeg tog af sted. Endelig fik jeg min chance på en prisvindende cafe kaldet Pie in the Sky i Olinda, en sød bjergby i Dandenongs, nær Melbourne. Single-serve kød tærter er en britisk import, men australierne (og nabolandene i New Zealand, hører jeg) har taget en særlig glans til dem og slukket nogle interessante variationer. Min mand gik efter den klassiske, fyldte oksekød, jeg valgte tandoori-kylling, og vores ven havde græskarpai - græskar er en populær grøntsag der, og denne velsmagende tærte var en helt anden væsen fra den traditionelle amerikanske Thanksgiving-dessert. Alle var lækre, med flassende skorpe og smagfulde fyld, der ikke lignede de kartonede frosne potter, vi har her. Ingen af ​​os var modige (eller sultne) nok til at prøve "floateren", en cirkel, der svævede i en skål med ærtesuppe.

Lamingtons eller Lemmingtons - ved du, hvordan vi har hele blogs i USA, der er afsat til cupcakes? Det australske ækvivalent er Lamington (undertiden stavet Lemmington, som er tættere på, hvordan jeg hørte det udtalt), en lille terning af svampekage dækket med chokoladeisning og tørret kokosnød og sommetider rullet sammen med fløde eller marmelade. De fleste historier tilskriver navnet (hvis ikke selve opskriften) Lord Lamington, guvernør i staten Queensland fra 1896 til 1901. Så elskede som disse tekager er for australiere, var Lamington selv ikke nogen fan, angiveligt; ifølge en anekdote om Hvad er madlavning i Amerika?, henviste han til dem som "de blodige, poofy uldige kiks." Jeg aner ikke, om det er sandt, men jeg kunne ikke modstå den farverige (og efter at have smagt dem, ikke helt unøjagtig) beskrivelse.

Pavlovas - Jeg skrev om denne marengsdessert for et par uger siden, før jeg faktisk fik prøve den. Efter at have gået hele turen uden at møde en for at smage, piskede min vens mor meget venligt en op, toppet med passionfrugt, på min sidste nat i Melbourne. Lækker, skønt jeg kunne have brugt en bid sur sylteagurk bagefter for at modvirke den søde overbelastning.

Skive - Australien har en evne til at navngive ting på den enkleste og mest åbenlyse måde. Derfor klassen af ​​desserter kaldet skiver, som stort set er alt baget (eller sommetider bare blandet og kølet) i en lav pande og - du gætte det - skiver. Ikke helt brownies og ikke helt fudge, sorterne har søde navne som pindsvin og hvid jul. Det er den slags hjemlige godbidder, som bedstemødre laver, og dem, jeg smagte, var vanedannende. Den person, der bager dem generøst, gik nogle opskrifter med, men de inkluderede ingredienser som Marie-kiks og copha (en hydrogeneret kokosnøddeolieforkortelse), som vi ikke har her, og som ville tage noget research for at finde ud af substitutter.

Og endelig en ikonisk australsk mad, som jeg ikke spiste ...

Kængurukød - En af mine yndlingsaktiviteter, når jeg rejser, vandrer rundt i et supermarked. Selvom jeg faktisk ikke så nogen spise kanguroo i Australien, var der en hel afdeling i slagterafdelingen, der var viet pungdyrkød. Guiden til en vandretur, vi tog i Sydney, bemærkede, at Australien er det eneste land, der spiser sit nationale dyr. Jeg ved ikke, om det er sandt, men det er svært at forestille sig, at amerikanere spiser skaldede ørne. Så igen, hvis Ben Franklin havde haft sin måde, ville kalkunen være vores nationale fugl.

Fem ting, jeg spiste i Australien (og en, jeg ikke gjorde)