Sådan gendannes fra to cykelspild

Ved ankomsten til Sofia, Bulgarien, havde jeg nogle paniske timer, da jeg kørte fra ATM til ATM, som hver afviste mit kort. Jeg havde 7 leva i lommen - cirka fem dollars - og et værelse til at betale for, og jeg havde ikke spist siden San Francisco International Airport. Et eventyr om skæbne og sult blev åbnet - indtil min bank korrigerede problemet; sent på aftenen løb jeg ud til en hæveautomat, der gurglede, klynkede og spyttede 300 leva ud. Eventyr over.

Hundene har været doven og ganske skuffende. De ligger midt i fluer og skrald, under træer og i gyder, og dem, der giver jagt, sætter intet hjerte i det og drejer hale, hvis jeg kun ser deres retning. En kampagne for at reducere deres antal er i gang i byområder, og mange striber med gule øremærker, der angiver, at de er blevet vaccineret mod rabies og kastreret.

Jeg vil aldrig ophøre med at blive forbløffet over, hvordan flere timer på en cykel så dramatisk kan transformere landskabet. Ved min anden eftermiddag i Bulgarien var jeg på vej op ad et sæt stejle tilbagekoblinger i fyrretræet Rila-bjergene, hvor jeg slog lejr i en lysning ca. fem miles op ad bakke fra byen Sapareva Banya. Her stjal en ræv mit eneste sokkerpar. Dagen efter steg jeg stadig højere - forbi Panichishte, forbi turisthytterne, forbi linjerne af weekendgæster, der ventede på at ride skiliften til de anerkendte Seven Lakes, der bliver elsket til døden og til sidst til slutningen af ​​asfalt og ind i ørkenen. Jeg kørte passet ved en bred, alpin eng med højt grønt græs, vilde blomster og acres af strålende hindbær - og udsigt over de mægtigste toppe på Balkan. Jeg ville have stoppet for en picnic, hvis jeg havde haft noget at spise.

En lækker kylling-af-the-woods spirer fra et gadetræ i det centrale Plovdiv. En lækker kylling-af-the-woods spirer fra et gadetræ i det centrale Plovdiv. (Med tilladelse fra Alastair Bland)

I nedstigningen spildte jeg og fløj min højre hånd, mens jeg sprøjtede med hoved ned ad den stejle grusvej. Ikke fem minutter senere flådte jeg dårligt med min venstre hånd og albue. På det nuværende tidspunkt blev jeg revet og makuleret temmelig godt symmetrisk, og jeg var tilfreds med ikke at gå ned i morgen den morgen, så jeg gik den sidste kilometer til dalbundet og gravede gruset fra mit kød ved en kølig strøm.

Jeg trak også min venstre kalvemuskulatur og trak min højre Achilles-sen, da jeg fløj fra min cykel, hvilket efterlod mig temmelig uegnet til enhver bjergrejse i øjeblikket - alt dette har bragt mig uventet til den lavtliggende, historiske lille flod byen Plovdiv. Det er stille her og smart designet til fodgængere. Plovdiv er besat med stenede bakker og byder på moskeer, kunstgallerier, parker, museer, kastrerede hunde, broer, en elsket "gammel by" og endda et halvgravet stadion fra romertiden.

Lige over udgravningsstedet på Sahat Tepe, bakken i uretårnet, fandt jeg en ung kylling-af-the-woods vokser fra en trestubbe. Med min lommekniv skar jeg den fluorescerende gule hyldesvamp, føjede den til min middagsæk og pakket den tilbage til Hostel Mostel.

Ellers fodrer jeg mig selv med producerer stande og frugttræer - den sandeste form for at spise lokalt køkken, som jeg kender. Figentræer er den mest økonomiske kilde til kalorier her (selvom den førende lokale sort er en temmelig intetsigende og middelmådig brun figen omkring størrelsen på en stor marmor) og købmandsforretninger er et tæt sekund. I går aftes kom jeg for eksempel hjem med en melon, flere strålende tomater, et pund frisk ost, nogle gulerødder og en flaske bulgarske Chardonnay til alle 7 leva.

En af Bulgariens berømte omstrejfende hunde, kastreret, fri for rabies og lovin 'i Plovdiv. En af Bulgariens berømte omstrejfende hunde, kastreret, rabiesfrit og elskende i Plovdiv. (Med tilladelse fra Alastair Bland)

Kvinderne i Bulgarien holder sig næsten som jeg kan fortælle ved at spise iskegler og ryge cigaretter. De hulking mænd, dog pumpe jern. For at udforske denne Plovdiviske subkultur besøgte jeg et lokalt fitnesscenter i går. Mænd med maver og biceps fra olympiske vægtløftere flyttede metriske tonsvis af bly, gnagende og brølende så højt, at deres stemmer gik ud gennem vinduet, ned på brostensbelagte gade og på tværs af arbejdet på det romerske stadion. En ryg, shirtløs fyr, løftede frie vægte med en cigaret gemt pænt bag øret - en påmindelse om, at dette er Østeuropa.

Udenfor samledes folkemængderne på Knyaz Aleksandâr boulevard, slentre og laze i Plovdivianernes behagelige tempo. Solen synkede og den kølige aftenbrise bragte forfriskning efter den lange, opsvulmende dag, og jeg strækkede mig ud i græsset i en pubpark. Rhodope Mounains brændte bredt i den sydlige horisont, og jeg var næsten glad for, at jeg ikke var der, slog lejr i en eng på en seng af blødt vildt græs, under et hav af stjerner.